Такі різні першачки
Зоряна Зелена , спеціаліст вищої категорії, вчитель початкових класів ЗОШ І ст. с. Калинівка Зборівського р-ну Тернопільської обл.
Такі різні першачки...
До 1 класу приходять діти з різним рівнем підготовленості. Одні знають букви, другі читають по складах, треті вже вміють цілими словами. Але є й такі, які не знають жодної літери. Дитячого садка у селі немає,а батьки не готували їх до школи. Здебільшого, через деякий час і ці малюки наздоганяють своїх товаришів у навчанні. Їм важче навчитися читати, набрати потрібний темп цієї навички. Щоб полегшити цей шлях, на уроках ми з ними граємо у такі ігри:
« Хто де працює?»
Дитина отримує 12 карток. На 6 картках зеленим кольором написані слова,які означають назви професій: продавець; вчитель; лікар; шахтар; водій; токар.
На інших 6 картках написані жовтим кольором слова, які називають місце їх роботи: у школі; в магазині; на шахті; в лікарні; в автопарку.
Всі картки перемішані. А дитина повинна їх розкласти так,щоб було зрозуміло,хто де працює. Для цього вона має прочитати ці слова.
Можна погратися в подібні ігри: « Хто що їсть?»,» Як кого звати?»,та інші.
« Мозаїка».
В цій грі пропоную учневі картки зі складами. Йому треба пояснити,що перший склад кожного слова написаний червоним кольором, другий - синім,а третій - зеленим. Склади перемішані. З них треба скласти слова (руч, ка; о,ля; пар,та;) Поряд з тим,що дитина читає, вона ще й розвиває в собі таку важливу властивість, як здогадування того,що написано далі.
« Зі слів скласти речення».
Даю дитині конверти, у яких написані розрізані речення. Скласти так слова, щоб утворилися речення.
« З єднай слово з картинкою».
Учень отримує картку з чотирма малюнками,під якими стоять підписи, навмисне переплутані. Він читає слова й олівцем з єднає кожне з відповідним малюнком.
« Заблукане слово».
Школяр має прочитати слова й знайти ті, які заблукали і стали не в свій ряд:
Сом, карась, борсук,окунь, в'юн.
Вовк,лисиця, краснопірка,ведмідь,олень.
«Дід Буквоїд».
На картках написані слова, в яких пропущені букви. Учень повинен прочитати слово і на місці пропуску написати ту літеру, яку з їв Буквоїд:
Ш...ола, кві...и, во...к.
Пропущено дві букви: олі...е...ь, лас...ів...а.
Пропущено голосні : р...чк..., к...нь, п...рт..,б...лк...
Пропущені слова у реченні:
Настала тепла ..... . Прилетіли ... пташки. Вони ремонтують свої.... .
« Допоможіть Незнайкові».
Незнайко переплутав літери в деяких словах, потрібно йому допомогти.
Хлопчик одягнув теплу лапку. Зайчик поранив собі шапку.
« Одягни ляльку».
Виберіть слова,що означають назву одягу:спідниця,крісло,хустка, вишня, кофта, стіл, колготи, куртка.
« Змайструй годівничку».
Доберіть ті слова, що означають назви інструментів, потрібних для роботи:молоток,цвяхи, пилка, нитки, голка, ножниці, обценьки, викрутка, зубило.
« Новосілля».
Потрібно прочитати слова й поселити звіра, пташку чи комашку в його « будиночок.»
Карточки зі словами вставляти у віконця « будиночків».
Слова можуть бути такі : білка,тигр,горобець, комар,заєць.
У процесі читання вдосконалюються оперативна пам ять і стійкість уваги. Від цих двох показників залежить розумова працездатність.
Виховання інтересу до читання легше проходить у тих родинах, де дорослі самі люблять читати.
Отже, дітям у вихованні любові до книги має велике значення наявність цікавих дитячих книжок удома. Тут важлива спільна робота вчителя і батьків.